KCMEDIAknapp.jpg



Biljetter.png



banner-podcast150px.jpg



UppdragSverige-knapp.jpg



VarldenIdag.jpg



STH.jpg



Kanal10.jpg



oppna



Scout-knapp.jpg



Denna Vecka

Onsdag 18:00
Sommar i Stadsparken

Lördag 19:00
Ungdomsmöte
Andreas Junaeus

Söndag 10:00
Gudstjänst
Andreas Junaeus
Webb-tv
Byggoffer

Söndag 18:00
Församlingsbön
för medlemmar

För mer info se
Kalendern

Kommande-handelser.jpg   Facebook-mindre.png Instagram-mindre.png

 

 

”Hur tar vi ansvar för Sverige?”

180426-SvenNilsson-3.jpg
 
Söndag den 9 september går Sverige till val. Söndag den 29 april predikar Sven Nilsson på temat ”Hur tar vi ansvar för Sverige?”


– Det jag vill med predikan är att skapa ett krismedvetande kopplat till situationen i Sverige, både när det gäller hur människor har det och mår, och att politiken står handfallen inför de problem som kommer av att människor inte mår bra, säger Sven Nilsson när vi möter honom i hans hem.

Situationen låter dyster, men Sven menar att en lägesbeskrivning fyller en viktig funktion.
– Vi behöver se att det läge vi befinner oss i är en skörd på en sådd av något som pågått under lång tid. Den första brytpunkten kom redan på 1930-talet genom makarna Myrdals inflytande. Det vi ser av ohälsa, av splittrade familjer, av brist på tillit, av normkritik och identitetsförvirring är inte en slump, utan något vi aktivt valt. Lagen om sådd och skörd gäller på alla livets områden och skapelseordningen reagerar konsekvent på vårt beteende.

180426-SvenNilsson-2.jpgAtt backa tillbaka till skapelseordningen och tanken om Guds rike, är viktigt för Sven Nilsson, som författat både artiklar och böcker på temat.

– Om vi lever i enlighet med skapelseordningen, finns det ett beskydd i detta. Man bygger en mur runt sitt eget liv, sin familj och sin församling. Församlingen har en möjlighet att bygga en gemenskap som är ett skydd och en hjälp och ett hoppets tecken för människor.

Sven Nilsson vill med sin lägesbeskrivning också skapa en medvetenhet om vårt ansvar som kristna i samhällsgemenskapen. Därtill ge en förståelse för den bibliska grunden för att vara förebedjare för det som sker i samhället och att verkligen tro att bönen har en effekt.
– Gud har lovat att gensvara på våra böner för de som står i ledande ställning och vi ser många exempel i bibeln på förbönstjänst och att ställa sig i gapet. Vi måste söka ett mandat som Gud ger oss.

Att som kristen engagera sig politiskt är också ett sätt att bidra till förändring, men från en helt annan utgångspunkt.
– Utgångspunkten är annorlunda än den vi kan ha som församling och skillnaden ligger i att politiskt arbete sker utifrån partiernas ideologiska bas. Det innebär också att man kan tvingas göra kompromisser. Många kristna tvekar att gå in i politiken på grund av detta, men jag tror definitivt att det kan finnas ett kall till politiskt engagemang. Väl där är förbönen fortfarande en styrka. Att ha funktionen av Mordokaj i sitt liv.

Söndagens predikan kommer dock inte fokusera främst på politiska möjligheter, utan snarare på möjlighet till förändring genom förbön.
– Jag önskar uppväcka förbön och ingjuta tro på bönens betydelse. Inte minst de profetord som talats ut över vårt land ger oss en frimodighet att sträcka oss efter väckelse. Gud kan göra det igen.


Publicerad: 2018-04-26
Text: Lina Hagström
Foto: Amanda Jansson