Sommar i Stadsparken-bnr.jpg

KCMEDIAknapp.jpg



banner-podcast150px.jpg



UppdragSverige-knapp.jpg



TeamSalmonsson.jpg



VarldenIdag.jpg



STH.jpg



Kanal10.jpg



Denna Vecka

Onsdag 18:00
Sommar i Stadsparken

Lördag 19:00
Ungdomsmöte
Andreas Junaeus

Söndag 10:00
Gudstjänst
Per-Åke Eliasson
Webb-tv

Söndag 18:00
Församlingsbön
för medlemmar

För mer info se
Kalendern

Kommande-handelser.jpg   Facebook-mindre.png Instagram-mindre.png

 

 

"Det är advent..."

151129-Advent-2.jpg
 
Julpyntat, många rödklädda gudstjänstdeltagare, adventspsalmer. Första advent på Kristet Center Örebro var i viss mening väldigt klassisk. Predikan var kanske inte klassisk på samma sätt, men likväl central och grundläggande. Den belyste en, ibland bortglömd, sida av julens budskap.

 
151129-Advent-5.jpg
 
– Undervisningen om Guds rike har ofta kommit något i skuggan, men riket är här och nu. Det kom in i tiden när Jesus kom in i tiden, sa pastor Per-Åke Eliasson, som ägnat flertalet söndagar under hösten åt just detta tema.
– Genom Kristus kan Gud förlåta varje människa, men det stannar inte där. Han kan också upprätta henne, sa Eliasson.

Eliasson utgick från Paulus undervisning, bland annat i första Korinthierbrevet kapitel 10 där det finns en beskrivning av Israels folks fortsatta vandring, efter att ha kommit ut ur fångenskapen i Egypten.
– Den här berättelsen ger en protetisk undervisning och beskriver en andlig verklighet. Den säger oss också att vi inte är framme, bara för att vi blivit fria. Folket kom ut ur fångenskap i kraft av lammets blod, och detsamma gäller vår frälsning, men Guds plan och tanke sträcker sig längre än att sätta människor fria. På den tiden var det en geografisk plats som var målet, men Paulus beskriver att också vi har ett land att erövra.

Riket – målet för vår frihet
Eliasson framhöll att berättelsen i Gamla testamentet skapar den utmanande frågan om vart vi som kristna i dag befinner oss.
– Vi som kommit till tro, vi kan leva i en verklighet som Bibeln beskriver som en öken, i stället för i landet. Vi kan tro att vi är på rätt plats bara för att Gud välsignar oss. Men Gud var med folket och tog hand om dem i öknen i fyrtio år, inte för att de var på rätt plats, utan för att han är god.
– Gud var angelägen om att inte bara få ut dem ur Egypten, utan också ut ur öknen och in i landet. Detsamma gäller oss. Bara där kan vi leva det liv vi är kallade till. Annars blir vi beslutna på målet för vår frihet.

Eliasson berörde också flera bibelsammanhang som lyfter perspektivet att ”arbeta på frälsningen” och förklarade hur principen om sådd och skörd har att göra med detta.
– Frälsningen är en gåva. Det enda vi gör är att ta emot den. Att däremot ta sig in i och erövra landet förutsätter arbete. När Israels folk kom in i landet upphörde mannat och de skulle i stället leva utifrån principen om sådd och skörd. Varje troende kristens utmaning är att samverka med rikets livsprinciper. Det är Guds väg till upprättelse.

Adventsgudstjänsten går att ta del av på KCPlay

151129-Advent-1.jpg
 
151129-Advent-3.jpg
 
151129-Advent-4.jpg
  


Publicerad: 2015-11-30
Text: Lina Hagström
Foto: Johan Hagström